Informacje
Podstawa prawna:Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2023r., poz. 1335).
Kto może ubiegać się o przyznanie dodatku mieszkaniowego:
Zgodnie z art.2 wyżej cytowanej ustawy dodatek mieszkaniowy, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 3 i 4, przysługuje:
1) najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach;
2) osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
3) osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;
4) innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;
5) osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.
Kryteria i warunki przyznawania dodatku mieszkaniowego:
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, o którym mowa w art.2 ust.1, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:
– przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, z uwzględnieniem art.6 ust.8 i art.7 ust.6.
Podstawa prawna art.3 ust.1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. , poz.1335)
Od 11.02.2025 roku przeciętne wynagrodzenie wynosi: 8.181,72 zł, czyli kryteria wynoszą:
1. W gospodarstwie jednoosobowym – 3.272,69 zł
2. W gospodarstwie wieloosobowym – 2.454,52 zł
Osoby zajmujące lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej nie przekraczającej normatywnej powierzchni o więcej niż 30% albo 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%. Powierzchnię normatywną zwiększa się o 15 m², jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, o których mowa jest w
Obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 listopada 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) uprawniająca do korzystania z dodatku mieszkaniowego w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego wynosi:
• 35 m2 - dla 1 osoby,
• 40 m2 - dla 2 osób,
• 45 m2 - dla 3 osób,
• 55 m2 - dla 4 osób,
• 65 m2 - dla 5 osób,
• 70 m2 - dla 6 osób, w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby
osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.
Za dochód uważa się dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2025 poz.1208).
DOKUMENTY, KTÓRE NALEŻY DOŁĄCZYĆ DO WNIOSKU O PRZYZNANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO
1. Wydruk czynszu oraz inne dokumenty (tj.: umowa najmu, użyczenia, darowizny) potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowanym lokalem mieszkalnym,
2. Właściciele domków jednorodzinnych – zaświadczenie organu wydającego pozwolenie na budowę o: powierzchni użytkowej oraz stanie wyposażenia technicznego domu, a także rachunki za: wywóz nieczystości stałych, płynnych i wodę (z miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku),
3. Dochody uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym wniosek jest składany:
• osoby pracujące – zaświadczenie z zakładu pracy (o uzyskanym przychodzie brutto pomniejszonym o składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, koszty uzyskania przychodu oraz podatek),
• osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną – oświadczenie, w którym zawarty jest rodzaj prowadzonej działalności i o uzyskanym przychodzie brutto pomniejszonym o składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, koszty uzyskania przychodu oraz podatek) lub stosowne zaświadczenie wydane przez naczelnika Urzędu Skarbowego,
• osoby pobierające świadczenia typu: emerytura, renta (decyzja o ostatniej waloryzacji), zasiłek czy świadczenie przedemerytalne, zasiłek macierzyński, zasiłek chorobowy itp. – trzy odcinki lub zaświadczenie z ZUS-u,
• osoby pobierające alimenty – wyroki sądowe o ich przyznaniu oraz przekazy pocztowe lub wyciągi z konta. W przypadku alimentów płaconych dobrowolnie składane jest przez pobierającego oświadczenie na miejscu w obecności pracownika przyjmującego wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
• osoby uczące się w szkołach wyższych – zobowiązane są dostarczyć zaświadczenie o pobieraniu lub nie pobieraniu stypendium (naukowe, socjalne, “unijne”).
• osoby posiadające gospodarstwa rolnego – zaświadczenie z gminy o posiadanych hektarach przeliczeniowych,
Osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy w Skarżysku -Kamiennej nie są zobowiązane do pobrania zaświadczeń o ich zarejestrowaniu, gdyż tut. Ośrodek zaświadczenia te pozyskuje we własnym zakresie.
Jednocześnie informujemy, iż w trakcie przyjmowania wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego mogą pojawić się nowe okoliczności, które wymagać będą dostarczenia innych dokumentów lub złożenia w obecności pracownika przyjmującego wniosek stosownego oświadczenia.
Tryb załatwienia sprawy:
Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego można pobrać i złożyć w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Suchedniowie pokój 8.
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6-ciu miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku, w drodze decyzji administracyjnej, wydanej w ciągu 30 dni licząc od dnia złożenia wniosku.